onsdag 29 juni 2016

Offline av Anne Holt

Temat för Anne Holts nya bok Offline är rykande aktuellt. Med oerhörda terrordåd som skakar världen är det vågat att ta sig an just terrortemat i en fiktiv bok. Men Anne Holt gör det med bravur. En balansgång hon klarar av att hålla i jämvikt trots att det figurerar muslimer, jihadister och högerextremister i boken, utan att stämpla eller tala illa om någon av grupperna.

Handlingen kan ni läsa om här. Offline är den åttonde boken om Hanne Wilhelmsen, men den första jag läser. Hur jag har lyckats missa den serien övergår mitt förstånd, blir nog tvungen att leta upp serien från början. Det gick bra att läsa boken utan att ha läst de andra delarna, men visst hade det varit kul att veta historien bakom de olika karaktärerna. Karaktärerna gillar jag skarpt i Offline. De är kryddan i boken. Hanne som i 11 år levt isolerad i sitt hem och som under den tiden bara har träffat en handfull människor. Billy T. som tar mod till sig och kontaktar Hanne och så Henrik Holme, polisassistenten som ser lite konstig ut men besitter en talang som utredare och tillsammans med Hanne får i uppdrag att undersöka ett "cold case" som ingen lyckats läsa på många år.

Offline är en knivskarp skidring med ett aktuellt tema. Att dessutom kunna ge en mänsklig bild till bakgrunden bakom dessa händelser är genialt. Trådarna är många men de knyts ihop på ett snyggt sätt. Jag vill fortsätta läsa för där boken tar slut är jag inte klar än.

Tack till Piratförlaget för recensionsexemplaret!

4 kommentarer:

  1. Jag har läst lite spridda skurar i den här serien, men har börjat försöka samla på mig alla delar jag inte har. Trots att jag nog faktiskt aldrig gillat Hanne Wilhelmsen som karaktär :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet ju inte hurudan hon har varit i de tidigare böckerna, men här reagerade jag inte på att hon skulle vara sååå otrevlig. Speciell är hon ju nog, är nog tvungen att läsa de tidigare böckerna också :)

      Radera
  2. Jag har läst alla föregående o väntar såå på att få läsa denna! Du ska absolut läsa dom andra böckerna om Hanne. Anne Holt skriver med sådan värme om Hanne så hon känns som en vän efter första boken.

    SvaraRadera