söndag 12 juni 2016

Bokbloggsjerka

Det är en tid sedan jag deltog i jerkan senast. Ibland har frågorna inte passat mig men helgens fråga kan jag svara på.

Denna vecka undrar Mia Eggiman vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Som många av er säkert vet så älskar jag min Kindle och läser gärna e-böcker. Allt fler förlag skickar ut recensionsexemplar som e-pub eller pdf. Själv har jag lite problem med pdf eftersom det är krångligt att få dem konverterade till Kindleformatet mobi. Jag har inget program på datorn som klarar av det och läser i stället de böckerna på iPaden. Jag gillar ändå inget vidare att läsa på paddan, den är tung och det ploppar upp notifikationer om än det ena, än det andra och det stör läsningen. E-pub kör jag genom Calibre och överför till Kindlen, så sådana tar jag mer än gärna emot.

Jag är oerhört tacksam för varje bok jag får som recensionsexemplar, så jag klagar absolut inte över formatet. Visst är det kul att få fina inbundna böcker, men med handen på hjärtat måste jag nog medge att jag drunknar i böcker. På den digitala hyllan finns det ännu gott om plats!

3 kommentarer:

  1. För mig är det pappersformat som gäller.

    SvaraRadera
  2. Jag läser nog e-pub, men är nog fortfarande mest van med pappersformat!

    SvaraRadera
  3. Jag är inte jätteglad i e-böcker, kanske mest för att det är helt omöjligt att bläddra tillbaka för att kolla upp något, men det finns ju fördelar också :)

    SvaraRadera