torsdag 26 november 2015

Veckans bokbloggsfråga

Carola på bloggen barnboksbloggen har börjat med en variant av bokbloggsjerkan och jag är inte sen att hänga på. Jag har saknat att läsa andra bloggares tankar om samma sak. Hoppas många hoppar på den här tråden!

Veckans fråga passar mig som hand i handske:

Vad tycker du om e-böcker? Föredrar du riktiga böcker att bläddra i eller läser du hellre böcker på din läsplatta/mobil? Och vad tycker du om att allt fler förlag skickar ut recensionsexemplar som e-böcker istället för fysiska böcker?

Min Kindle är min käraste ägodel. E-böcker är ett utmärkt komplement till pappersböcker. Smidigheten med e-boken är ett stort plus. Att bara klicka hem boken, via läsplattan eller datorn, är en abibliofobs dröm och räddning. Jag läser helst e-böcker på läsplattan. Mobilen har jag till nödlägen, om jag inte har någon bok med mig och det dyker upp en lässtund. Då är det smidigt att synka boken jag håller på med på Kindlen med appen på telefonen och fortsätta där jag blev senast på plattan. iPaden är stor och tung och har ett onödigt starkt ljus som lyser rakt mot ögonen.

Jag läser både e-böcker och pappersböcker. På senaste tiden har Kindlen fått resa med mig till jobbet medan jag läst fysiska böcker hemma. Jag tar gärna emot recensionsexemplar som e-böcker. Fysiska böcker är fina i bokhyllan, men faktum är att jag inte läser om böcker - too much to read, too little time - och hyllorna dignar av böcker. E-boken tar ingen fysisk plats alls och en läsplatta rymmer flera tusen böcker. Drömmen!

Just nu håller jag på att testa en Letto som jag fått låna från Adlibris. Håll utkik här på bloggen för tankar och kommentarer om den så småningom!

3 kommentarer:

  1. Håller med om det där med att läsa om böcker! Mycket bra anledning till att ha e-böcker. Jag har mest faktaböcker kvar faktiskt och de läser jag ju, eller bläddrar i titt som tätt.

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar fortfarande pappersböcker och läser än så länge bara noveller på läsplattan.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med! Så väldigt bekvämt. Och så sparar det inte bara plats utan även träd ;)

    SvaraRadera