torsdag 12 november 2015

Drömmar, dårskap och en kär liten sak av Julie Cohen

Claire och Ben har försökt få barn i flera år. Efter ännu ett missfall bestämmer sig Claire för att det får vara nog nu. Hon orkar inte hoppas och bli så fruktansvärt besviken igen. Ben kan ändå inte släppa tanken på ett eget barn och när hans bästis Romily efter en blöt kväll på krogen erbjuder sig att föda ett barn åt Ben och Claire väcks ett hopp inom Ben. Romily blir gravid och i samma takt som magen växer, växer också Romilys känslor för Ben.

Drömmar, dårskap och en kär liten sak är en feelgood-roman. Den är fylld av känslor och dramatik utan att det blir för mycket eller för dramatiskt. Det är trovärdigt och jag dras med i berättelsen. Jag har delvis gått igenom samma sak som Claire och känner igen mycket av känslorna och funderingarna och kan bra förstå Claires misströstan och förtvivlan. Människor som har fått barn på naturlig väg kan nog inte riktigt helt och fullt ut förstå den längtan som bildas inom en kvinna som inte kan bli gravid. I boken är berättelsen balanserad och går inte heller för långt i "tycka synd om mig" känslorna. Jag hade nog inte velat läsa boken just då jag var inne i det hela men så här 13 år senare är känslorna bearbetade och jag kan njuta av boken.

En söt berättelse med både allvar och humor.

Tack till Massolit förlag för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Åh, den låter som nåt för mig! Skriver upp den. Tack för tipset!

    SvaraRadera