söndag 1 november 2015

De vackraste av Karin Slaughter

Det är flera år sedan jag läst något av Karin Slaughter senast. Hon är en av min systers favoritförfattare och jag läste en par av de första böckerna men sedan har tiden inte hunnit till till att läsa dem då det hela tiden finns så mycket annat att läsa. Då jag såg att Harper Collins Nordic gav ut De vackraste på svenska tyckte jag att det var dags att återstifta bekantskapen.

Handlingen är så på pricken beskriven på Kulturbloggen, så jag citerar det de skrivit:

”De vackraste” är en thriller, en psykologisk thriller som skildrar en familj som drabbats av en tragedi. Handlingen kretsar framför allt kring de två systrarna Claire och Lydia. Deras äldsta syster Julia försvann när hon var nitton år och hittades aldrig. Familjen var en lycklig familj med föräldrar som fram till tragedin fortfarande var förälskade i varandra och visade det öppet. När den äldsta dottern försvann förstördes allt. Pappan försökte på egen hand hitta vad som hänt dottern som försvunnit när polisen misslyckades, han följer alla spår och glömmer sin kvarvarande familj, mellandottern Lydia söker glömska i droger och sex och yngsta dottern blir tyst och gömmer sig och mamman förtärs av sorg. Familjen splittras och de två kvarvarande systrarna säger upp bekantskapen med varandra.
Tiden går och Claire, den yngsta dottern, gifter sig med en man som har enorm framåtanda och blir omätligt rik. Handlingen i thrillern börjar där. Staden plågas ännu en gång av att en ung kvinna försvunnit spårlöst. Varje gång detta händer kommer alla minnen och känslor, sorg och ilska, Claire och Lydia och övriga i familjen, som blir påminda om den försvunna Julia.
Claire och hennes man Paul blir överfallna efter att ha varit på en restaurang och inför Claires ögon dör Paul. Därefter vänds det mesta i livet upp och ned för Claire. När hon kommer hem med alla gäster efter begravningen för att bjuda på förtäring möts hon av både den lokala polisen och FBI efter att några gjort inbrott i deras lyxvilla under begravningen. Sakta börjar sanningen nystas upp för Claire och hon inser att hennes man inte alls varit den beskedliga helyllemannen hon trott.
Det är en alldeles grym berättelse. Spänningen kommer smygande och ju mer av händelserna som avslöjas, desto mer fast är jag. Jag blir förargad då jag måste avbryta läsningen för att stiga av bussen och måste läsa klart boken innan jag kan laga middag åt familjen. Jag började läsa boken på kvällen innan jag skulle lägga mig, men den blev så ryslig att jag bytte pendlingsbok i handväskan för att läsa De vackraste i dagsljus.

Karin Slaughter är en av USA:s mest framgångsrika författare. Hon skriver trovärdigt och målar upp rysligheterna så att de känns trovärdiga i sin hemskhet. Jag skulle gärna se boken bli film men skulle inte våga se den ensam i mörkret. Detaljerna och miljöbeskrivningarna gör att bilderna målas upp för en och jag lever mig in i historien på ett sällsynt sätt. Historien är rå, det är inte läsning för känsliga.

Jag måste nog läsa ikapp lite nu känner jag. De vackraste är nog en av de bästa böckerna jag läst i år!

Tack till Harper Collins Nordic för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar