onsdag 25 mars 2015

Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin

Fikrys liv har inte blivit som han tänkt sig. Hans fru är död, bokhandeln han driver går dåligt (folk läser ju bara trams) och till råga på allt är den mest värdefulla bok han äger stulen. Han är en butter, halvt alkoholiserad man. En dag får han en högst ovanlig gåva. Den gåvan förändrar Fikrys liv.

En bok som handlar om en bokhandel och kärleken till böcker och läsande är ett måste för en bokälskare. Livet enligt Fikry handlar kort och gott om Fikrys liv. Boken är också ganska kort, endast 268 sidor. Den är lättläst, historien flyter bra på. Det är författarens åttonde bok, så vitt jag vet den första som översatts till svenska.

Trots att Fikrys liv inte varit någon dans på rosor får jag en varm känsla inom mig när jag läser boken. Tempot är ganska högt, inget trams, saker och ting bara händer och Fikry bearbetar dem på sitt sätt. Samtidigt är det inte typsikt. Fikry är originell, likaså händelserna i hans liv. En riktigt uppfriskande historia som fått min läslust att flamma upp igen. Sträckläsningsvarning, det är roligt, sorgligt, sentimentalt, allvarligt och uppmuntrande, allt på en och samma gång.

Tack till Forum bokförlag för recensionsexemplaret!

1 kommentar:

  1. Jag har också en recension uppe på denna idag. Jag tyckte jättemycket om den.

    SvaraRadera