söndag 22 mars 2015

Fattig - en smakebit på söndag


Den norska bokbloggaren “Flukten fra virkeligheten” har varje söndag en rolig liten utmaning där man ska skriva ner en liten smakbit av boken man läser för tillfället. Ett kul sätt att få nya lästips.

Jag har inte deltagit i En smakebit på söndag på flera månader. Nu läser jag i alla fall en bok av Finlandssvenska Tinka Ullbro, en författare som jag tycker förtjänar mycket mer synlighet. Riktigt bra böcker skriver hon. För tillfället läser jag hennes andra bok, Fattig. Jag har ca 80 sidor kvar men den inleds så här:

"De hittade honom på en parkbänk i Majorna. En förbipasserande hade sett honom och ringt till polisen. Hans svarta läderjacka var sönderriven och lerig. Hans jeans var trasiga på knäna och ansiktet var sönderslaget. Han var femton år och på marken bredvid honom låg en tom flaska vodka."

Håll utkik efter recensionen här på bloggen, ska bara läsa klart först!

3 kommentarer:

  1. Jag har inte hört talas om författaren tidigare, men jag blev lite intresserad av den här boken. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Jag läste hennes första bok och gillade. Hade nog tänkt att skaffa mig denna också.

    SvaraRadera
  3. Den var ny för mig, tack för tipset!

    SvaraRadera