fredag 27 mars 2015

Fattig av Tinka Ullbro

Fattig är Tinka Ullbros andra bok om barnpsykologen Paola. Löftet kom ut 2012. Så här tyckte jag om den.

Då Nina hittas mördad kallas Paola in för att berätta nyheten för hennes två barn. Femåriga Sophie är på nattöppna förskolan men femtonåriga Wille är svårare att få tag på. Polisen riktar sina misstankar mot Wille men Paola kan inte tro att Wille skulle ha mördat sin egen mamma. Paola, som har behandlat Wille, vill hitta Wille innan polisen hittar honom. Varför håller han sig borta och vad är det som har pågått i den lilla familjens liv?

Precis som den första boken tar också den här mig med storm. Fattigdomen skildras realistiskt, likaså Willes känslor och tankar. Paola får inte delta i utredningen som rättspsykolog eftersom hon känner familjen från tidigare, men hon kan inte hålla sig borta utan börjar en egen utredning. Hon kan inte släppa fallet och ibland känns det som om hon ältar det lite väl mycket. Man kan känna intensiteten i hennes tankar och känslor, drivkraften som driver henne framåt. Ändå är det trovärdigtoch jag vill bara läsa vidare. Liksom i Löftet blir det riktigt spännanade på vissa ställen.

Också i Fattig är varje kapitel berättat ur olika personers perskpektiv. Jag minns att jag hade lite problem med att hålla reda på personerna i förra boken, men nu är det inga problem. Det är klart och tydligt vem som berättar och kapitlen väver fint ihop historien till att bli en hel matta. En ryslig historia om fattigdom och smärta, men också med glimtar av hopp och godhet.

Tack till författaren för recensionsexemplaret! Jag ser fram emot nästa bok!

(Men vad är det för fel på Adlibris beskrivning av boken, var och vart annat ord är skrivet ihop, en enda röra. Skärpning Adlibris!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar