fredag 14 november 2014

Sisterhood of the world bloggers award

Redan för flera veckor sedan blev jag nominerad i awarden som har cirkulerat bland bokbloggarna. Det var Lena C som nominerade mig, jag tackar ödmjukast!

Den som blivit nominerad ska:
1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågorna som du fått
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor


Här kommer svaren på frågorna som Lena ställde till mig:

1. Har du någon eller flera författare som är så att säga en auto-buy (du köper deras nya/gamla böcker utan att ens t.ex. veta vad den handlar om)?
Ja, hur många ska jag nämna? Lars Kepler, Elly Griffits, Gillian Flynn, Mari Jungstedt, för att nämna några.

2. Är det någon bok du längtar extra till som inte har getts ut än?
Elly Griffiths nya bok om Ruth Galloway kommer ut på våren, den väntar jag otåligt på.

3. Brukar du förhandsbeställa böcker eller köper du när de kommer ut?
Jag har aldrig förhandsbeställt en fysisk bok, eböcker har jag förhandsbeställt. Bl.a. har jag ju då redan i augusti förhandsbeställt boken jag nämner i fråga 2.

4. Är du med i någon bokcirkel?
Den här hösten är jag med i en bokcirkel om Tove Janssons böcker. Nästa träff är inkommande tisdag. Den här gången läser vi Sent i november.

5. Om du fick välja skulle du vilja jobba på ett bibliotek, bokförlag eller en bokhandel och varför? 
Min dröm som barn var att bli bibliotekarie. Den drömmen har inte ännu blivit sann. Den lever ännu kvar någonstans långt inne i mig, men tills vidare jobbar jag på som sjukskötare.

6. Är du en all läsare eller är det någon sorts bok/genre som du inte läser (inom skönlitteratur och biografier, inte faktalitteratur)? 
Jag läser inte historiska romaner. Historia är bara så helt ointressant. Jag blev nog förstörd i gymansiet då det gäller historia, men det är en annan historia.

7. Har du någon "regel" på hur ofta och hur många böcker du får köpa?
Jag förstår inte frågan.

8. Vilka är dina favorit tv-serier?
Här kommer ett avslöjande som jag nog inte har erkänt här på bloggen förut; jag älskar den engelska serien Emmerdale eller Hem till byn som den väl heter i Sverige. Jag tittar ikapp på nätet när jag har missat avsnitt. Andra serier jag tittar på är Bones, Grey's anatomi, Bron, Solsidan, CSI osv. Jag är en allätare när det gäller tv-serier, kan hänga framför tv:n hela dagen om det vill sig.

9. Om du fick vara bästa vän eller en familjemedlem med någon bok-, tv/filmkaraktär eller författare, vem skulle det vara?
Å, nu räcker inte minnet eller fantasin till. Kommer inte på någon alls. Ruth Galloway skulle jag gärna hänga med, fast det är ju ganska uppenbart.

10. Har du något/några tips på någon bok/något bokrelaterat man bara måste köpa som julklapp i år?  
Har du ingen bookseat ännu, så är det absolut en julklapp att önska sig. Mångsidig och användbar och så finns den i så många fina färger och mönster. Så älskar jag ju min Kindle, så den kan jag inte låta bli att tipsa om. Ge bort en Kindle eller köp en åt dig själv, en bättre julkalpp kan du inte få!

Jag nominerar alla er som inte har svarat på några frågor ännu. Ni kan svara på samma frågor som jag, det var riktigt bra frågor som Lena hade knåpat ihop.
Länka gärna i kommentarfältet om du svarar på frågorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar