söndag 21 september 2014

Bokmässan och seminarier

En stor del av bokmässan är seminarierna. Redan i maj då bokmässans program publiceras skrivs det på var och varannan blogg vilka seminarier man ska gå på och vilka man inte till något pris får missa. Jag har bara varit på mässan en gång tidigare och då hade jag inte seminariekort. Då jag nu som bloggambassadör har seminariekort för alla fyra dagarna borde jag ju ha gjort upp ett minutprogram och rita kartor från ett seminarie till ett annat. Ändå har inte känslan av eufori inför seminarierna infunnit sig. Visst har jag i mässplaneraren prickat in sådant som låter intressant. Visst finns det flera bra seminarier som jag gärna går på. Men min mässupplevelse, som jag ser fram emot, är nog själva atmosfären, alla böcker, alla människor som älskar böcker lika mycket som jag. Visst är det kul att se och höra författare prata om sina böcker, men det är minst lika kul att klappa på böckerna i alla fina montrar och bara strosa omkring och njuta av atmosfären. Det jag ser allra mest fram emot är att träffa alla underbara bloggare och de andra bloggambassadörerna. Vi ambassadörer har haft ett flitigt umgänge på facebook, och det känns som om vi redan känner varandra. Ska bli så kul att träffas IRL också!

Det här med att jag inte känner lika stor entusiasm över seminarierna som många andra gör har jag inte riktigt "vågat" berätta tidigare. Är man boknerd så hör det väl till att man ska titta på Babel och delta i bokcirklar. Jag har aldrig orkat se ett helt avsnitt av Babel. Bokcirkla ska jag prova på den här hösten för första gången, får se vad jag tycker om det. Idag publicerade Carolina på Kulturkollo ett inlägg där hon också erkänner att hon inte heller gillar seminarierna så mycket. Det inlägget gav mig mod att komma ut med mina tankar också. Det finns fler som jag!

2 kommentarer:

  1. Jag bestämde mig för att inte gå på något seminarium, tycker det är på tok för dyrt. Är bara där en dag också och då vill jag ju gärna se mig omkring :)

    SvaraRadera
  2. Lyckans dig som får åka! Något år ska jag också... men i år funkar det inte med jobbet. Ifjol var jag på H:forsmässan och blev intervjuad :D Det var nervöst, men för övrigt ljuvligt att, just som du säger, gå omkring bland alla böcker och människor. Och korvar och ostar på grannmässan, förstås.

    SvaraRadera