torsdag 21 augusti 2014

Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman

Nu finns det en risk att jag får hela svenska folket emot mig och inte blir insläppt på bokmässan, men jag måste få säga detta ändå. Jag bara måste få det ur mig. Jag gillade inte Min mormor hälsar och säger förlåt. Ove-boken växte och hittade vägen in i mitt hjärta, men Elsa i den här boken är bara för mycket. Skulle hon ens ha varit runt 10 år och inte bara nästan 8 så kanske jag inte hade stört mig lika mycket. Eller ifall Elsas ålder inte skulle ha kommit på tal titt som tätt kanske jag hade glömt hur ung hon var. Men nu fick man inte chansen att glömma. Sagovärlden sedan är ett helt kapitel för sig. För mycket, för konstigt.

Jag plöjde envist igenom boken, för jag väntade på att den skulle krypa under skinnet på mig och beröra mig. Men det hände aldrig. Ni som har följt med Fredrik Backmans blogg känner igen stilen att skriva på därifrån och från Ove-boken. I mormor-boken är det som om det var ännu mer konstlat och som om det var ett tvång att varje mening är rolig och underfundig.

Jag inser att det säkert är så att jag helt enkelt läste boken vid helt fel tillfälle. Så många lovord har skrivits om boken att jag troligtvis blir nerröstad, men det må då ske. Jag är nog färdig med Fredrik Backman känner jag.

6 kommentarer:

  1. Åh. Spännande att höra. Jag har den här framför mig ännu. Bra att höra sånt som gör att man skruvar ner förväntningarna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det bra at tinte ha alltför höga förväntningar :)

      Radera
  2. Jag har själv varken läst Ove eller Mormor, men min mamma har och hon hade precis samma åsikt som du. Hon tyckte att Ove var helt okej, men Mormor blev alldeles för mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att jag inte är den enda!

      Radera
  3. Blev också lite besviken på den här, blev lite för mycket av allt kändes det som. Och att Elsa var så ung var ett problem för mig med.

    SvaraRadera
  4. En av mina bokslukarvänner gillade inte alls den här och hade inte läst Ove. Jag gillade Ove men tror jag hoppar över den här. Nu har jag förresten börjat blogga igen så välkommen att hälsa på! Blir mest böcker, men också lite annat.

    SvaraRadera