onsdag 5 mars 2014

Biblioteksbastu

I Helsingfors ska det om fyra år öppnas ett nytt centrumbibliotek. Biblioteket förväntas ha tusentals besökare per dag och ska placeras precis i stadskärnan. I de ursprungliga planerna fanns en bastu inritad. Den blev i något skede borttagen, men nu har kultur- och biblioteksnämnden i Helsingfors återinfört planerna på en bastu och förslaget godkändes. Detta kan man läsa på den här sidan.

Som finländsk boktok tycker jag att idén är alldeles underbar! Att kombinera två för det finska folket kära sysselsättningar, bada bastu och gå på bibliotek är en alldeles utmärkt idé. Konceptet bottnar i bad- och bibliotekshusen i antikens Grekland. Det är inte meningen att man ska sitta och läsa böcker i bastun. Men tydligen har idéer som att lyssna på ljudböcker, lyssna på musik och se på film i bastun lagts fram. Hur coolt är inte det! Jag ser fram emot att följa med planerna och byggandet och kommer absolut att besöka bastun och biblioteket då det blir klart. Jag kan också tänka mig att biblioteksbastun kan bli en riktig turistattraktion.

Jag understöder idén och hoppas att den blir verklighet. Vad tycker du?

6 kommentarer:

  1. Alltså, jag bara älskar sönder hela bibliotek med bastu-konceptet! Herregud, jag skulle bo där! Heja Finland!

    SvaraRadera
  2. Ja, varför har det inte testats tidigare undrar man. Jag var ju liiiite inne på tanken när jag ordnade BokSPAningshelger :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst nuddade du lite vid det med bokSPAningen :)

      Radera
  3. stort JA till bibbliobastu. underbart!

    SvaraRadera
  4. Ja, toppen med bastu. Och unikt i världen.
    Det sensuella biblioteket!

    SvaraRadera