söndag 21 juli 2013

The boy who could see demons av Carolyn Jess-Cooke

För en tid sedan gick jag med i NetGalley. Det är en site där man kan ansöka om att få recensionsexemplar i digital form. Man ska ladda upp en profil och ansöka om de titlar man skulle vilja läsa. Förlagen avgör sedan om man får läsa boken eller inte. Det gäller att formulera sin profil så att förlagen nappar på och beviljar böckerna åt en. Jag kan inte säga att jag lyckats värst bra, hittills har jag bara blivit beviljad två böcker. Men jag lider ju ingen brist på olästa böcker, så det kan gott och väl vara så.

Den första boken jag fick från NetGalley är The boy who could see demons av Carolyn Jess-Cooke. Boken beskrevs som "spänning som gräver i fördjupningarna i det mänskliga sinnet och själen, perfekt för fans av Gillian Flynn och Lisa Unger". Gissa om min nyfikenhet väcktes?

Barnpsykiatern Anya Molokova blir ombedd att observera och behandla 10-åriga Alex Connolly. Han är en intelligent och känslig pojke som håller på att återhämta sig från att ha bevittnat sin mammas senaste självmordsförsök. Alex är i behov av intensiv terapi. Han har skadat sig själv och andra, ofta i samband med "blackouter". Alex hävdar att hans destruktiva beteende beror på Ruen, hans imaginära "vän". Ruen är en demon som övertalar Alex att utföra ofta våldsamma handlingar enligt Ruens vilja. Anya känner igen många drag i Alex beteende. Hennes egen dotter Poppy led av schizofreni. Fast besluten att hjälpa Alex ut ur hans mörker, börjar Anya att behandla barnet. Snart får konstiga och alarmerande tillfälligheter Anya att undra: Är Alex tillstånd ett grymt trick av sinnet? Eller är Ruen inte på låtsas trots allt? Verkligheten visar sig vara mer skrämmande än hon någonsin kunnat ana.

Och visst är det rysligt. Tidvis riktigt otäckt. Slutet är överraskande och hela boken får en vändning utan like. Jag gillar att jag blir överraskad. Att Alex faktiskt är bara 10 år får det hela att vara ännu rysligare. Boken håller måttet. Jag är glad för att jag fick chansen att läsa den. Jag hade nog inte hittat den utan NetGalley.

Boken finns att köpa bla på Adlibris, Book Depository och Amazon

2 kommentarer:

  1. Låter som ett bra koncept det där med NetGalley. Dessutom låter boken som något jag skulle gilla. Skriver upp den på min lista och tackar för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt kul koncept, jo. Man kunde säkert få många böcker om man orkar satsa på sin profil.

      Radera