lördag 22 september 2012

Läsplattebekymmer

Igår dog min Kindle. Jag läste helt normalt på den i bussen på väg till jobbet på morgonen. Plötsligt kom det två lodräta linjer över skärmen. Man kunde fortfarande läsa texten utan problem. Linjerna blev ändå kvar då jag kom fram till jobbet och stängde av Kindlen. Föga anade jag då att det var sista gången den fungerade. På hemvägen gick det inte längre att sätta på Kindlen. Jag tänkte att batteriet säkert tagit slut, trots att det inte borde ha varit så tomt. Hemma laddade jag Kindlen, men den gick ändå inte att slå på. Nu var skärmen indelad i en ljusare och en mörkare sekvens. Jag började då undersöka nätet och ganska fort anade jag att Kindlen inte gick att rädda. Hittade också en diskussionstråd där andra beskrivit likadana problem, efter ungefär lika lång användning. På Amazons hemsida finns ett supportforum där man kan chatta med någon från kundservicen. Jag chattade med Juan och kom fram till att Kindlens saga är all.

Jag är besviken över att Kindlen bara höll ett år och fyra månader. En läsplatta borde nog hålla längre tycker jag. Men då garantin gått ut för fyra månader sedan, så det enda Amazon kommer emot med är att ge mig ett erbjudande på en ny Kindle. Tröstar inte så mycket:(

Efter att ha sovit en natt på saken börjar jag ändå blicka framåt. Jag undersöker lite olika alternativ till läsplattor, men kommer ändå alltid tillbaka till Amazon och Kindle. De modeller som säljs utanför US är inte de nyaste. Amazon släpper 1.10 en ny modell, Kindle Paperwhite. Den blir jag riktigt sugen på. Problemet är att för att beställa den måste man ha en adress i USA. Hittade dock en lösning också på det problemet, Borderlinx. Någon som har prövat? Det kostar lite extra, men inte jättemycket. Det fungerar så att programmet fixar en USA-adress åt en dig och du kan beställa det du vill ha. Sedan skickar borderlinx vidare paketet hem till dig. Låter dyrt. På deras hemsida hittade jag en räknare för vad det skulle kosta att skicka en Kindle till Finland och det blev ca 30 dollar för frakten. Inte helt oöverkomligt tycker jag.

Så vad ska man göra? Leva utan läsplatta? Investera i en ny? Ja det får framtiden utvisa. Ska försöka ta det lugnt och inte göra förhastade beslut. Kanske jag kollar in Adlibris Letto på bokmässan. Här skulle jag ha länkat till Adlibris lettosida, men de tycks ha problem med sin hemsida idag. Så jag googlar vidare på läsplattor och jämför och funderar...

6 kommentarer:

  1. Åh, jag beklagar verkligen sorgen! Själv har jag en letto av första generationen, och även om jag kanske inte läser supermycket på den och klagar på vissa saker tycker jag att den känns stabil. Läser man (som du) mycket på plattan borde man nog ändå leta reda på något med lite mera "umpf" i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Ska kolla in letton på bokmässan, men tror jag vill ha en Kindle i alla fall, mest pga utbudet det går att få till den.

      Radera
  2. Åh vad tråkigt! Det är trist när sånt händer. Själv har jag ju en Sony Reader som jag är jättenöjd med, men den har ju inte direkt gått varm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tråkigt:( Men prylnörden i mig är samtidigt glad...

      Radera
  3. Alltså helt horror! Min kompis Kindle gick sönder, men då hade den både blivit klämd och fått vatten på sig, så det förstår man ju. Supersynd!! Men samtidigt är man ju så fast/fäst vid dem att jag säkert också skulle köpa en ny om jag skulle råka ut för det... Och då borde det ju gå att "restore" ditt Amazon-bibliotek på den, om jag har förstått saken rätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, böckerna finns ju kvar, därför tar jag det ändå ganska lugnt...:) Skulle ju bara vilja ha en ny nu genast! Skulle inte vilja köpa någon föråldrad modell som säljs utanför USA, utan den splitternya Paperwhiten! Tänkte kolla på bokmässan först och sedan göra mitt beslut.

      Radera