onsdag 26 oktober 2011

Bokmässan närmar sig

Här i Finland hålls bokmässan traditionellt mitt i mörkaste hösten. Atmosfären på mässan är ändå rogivande. En stor hall fylld till bredden med böcker. En massa läsande människor som strosar omkring och klappar på böcker, läser baksidestexter, bläddrar lite grann. Intervjuer med författare, eventuellt någon signering. Ja Helsingfors bokmässa kan knappast jämföras med Göteborgs, men nog finns det stämning på vår lilla blygsamma mässa också. Jag har ju inte ännu någonsin varit på Göteborgs bokmässa (det SKA rådas bot på i september 2012) så jag kan inte riktigt uttala mig om skillnaderna.

Den svenska delen på bokmässan är ganska liten. Ibland finns det några förlag från Sverige på plats, annars är det de finlandssvenska förlagen Schildts och Söderstöms som dominerar. Själv är jag inte särskilt intresserad av de finska böckerna, så jag behöver inte mer än en endags biljett. Trots det ser jag fram emot att få gå omkring och strosa, kolla in nyheter. Det här året är ju första året jag går dit som bokbloggare, så jag kommer nog att titta mig omkring med lite andra ögon tror jag. Få se om man ska stöta på någon annan bokbloggare???

2 kommentarer:

  1. Bokmässa när hösten är som mörkast låter bara positivt tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Du har något att hämta hos mig http://bokslut.blogspot.com/2011/10/men-inte-ska-val-jag.html

    SvaraRadera